Gimnastyka korekcyjna klas I-III

Rok szkolny

Plan zajęć gimnastyki korekcyjnej (od ..... do..... )

Dzień tyg. Klasa Godzina Prowadzący
Poniedziałek I a 12:45 - 13:30 mgr Iwona Hnat
Wtorek III 12:45 - 13:30 mgr Iwona Hnat
IV-VI 13:35 - 14:20 mgr Iwona Hnat
Środa IV-VI zaj. na basenie mgr Piotr Sapian
Czwartek II a 11:45 - 12:30 mgr Iwona Bielec
III b 12:45 - 13:30 mgr Iwona Bielec
III 13:35 - 14:20 mgr Iwona Bielec
Piątek I b, I c 11:45 - 12:30 mgr Iwona Hnat
III 12:45 - 13:30 mgr Iwona Bielec

"Trzymam się prosto"

Celem tych zajęć jest:
1. Dbałość o zachowanie prawidłowej postawy ciała.
2. Kształtowanie nawyku poprawnej postawy ciała dziecka.
3. Utrwalenie nawyku poprawnej postawy ciała.
4. Rozumienie potrzeby i konieczności utrzymania poprawnej postawy ciała w życiu codziennym w szkole i w domu.

Drodzy Rodzice!
- Pamiętajmy, że wady postawy same nie znikają, nie leczone utrwalają się i pogłębiają doprowadzając do poważnych zaburzeń w sylwetce i zdrowiu dziecka.
- Najważniejszą i priorytetową sprawą jest dostarczenie dzieciom RUCHU, a więc spacery, bieganie, jazda na rowerze, pływanie...
- Od najmłodszych lat wyrabiajmy u dzieci nawyk utrzymania prawidłowej postawy.
- Ograniczcie długie przesiadywanie dziecka przed telewizorem czy komputerem, są wspaniałe gry planszowe...
- Obserwujcie sylwetkę dziecka , a gdy zauważycie nawet najdrobniejsze niepokojące Was wady postawy zwróćcie się do specjalistów.
- Zwróćcie uwagę na dobór obuwia- podeszwa buta powinna być elastyczna, a cholewka usztywniona, buty po starszym bracie nie wchodzą w grę.
- W przypadku wad postawy umożliwcie i zachęcajcie do uczestniczenia w zajęciach gimnastyki korekcyjnej oraz wspólnie z dzieckiem ćwiczcie w DOMU.

KOREKCJA WAD POSTAWY TO PROCES BARDZO ŻMUDNY I PRZYNOSZĄCY EFEKTY TYLKO WTEDY, GDY ĆWICZENIA WYKONYWANE SĄ POPRAWNIE, BEZ POŚPIECHU I SYSTEMATYCZNIE.
Regulamin naboru na zajęcia gimnastyki korekcyjnej:
1. Uczniowie klas I przyjmowani są na podstawie badań komputerowych, oglądowych przeprowadzanych przez specjalistę. Badania komputerowe przeprowadzane są na terenie szkoły przez specjalistów w tej dziedzinie na terenie naszego miasta Akademię Prostych Pleców z początkiem roku szkolnego, są to badania płatne.

2. Drugi nabór klas I odbywa się na podstawie bilansów zdrowia, które rodzice mają obowiązek dostarczyć pani pielęgniarce, na koniec I semestru.

3. W trakcie roku szkolnego, po konsultacji z nauczycielem gimnastyki korekcyjnej i aktualnymi badaniami rodzic ma zawsze prawo zapisać swoje dziecko na zajęcia.

4. Uczeń jest zwalniany z zajęć gimnastyki korekcyjnej, po przedstawieniu badań lekarskich, że postawa dziecka jest prawidłowa.
Typy stóp wg Clarka

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie stóp - rysowanie stopami zobacz »
MINI ATLAS ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH

"Sport dla dzieci ważna sprawa
gimnastyka to podstawa.
Ręce w górę, w przód i w bok,
skłon do przodu, wprost i skok"

Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosujemy wiele metod i form, aby urozmaicić, zaciekawić i zachęcić dzieci do uczęszczania na te zajęcia.

zobacz inne zdjęcia »

Na gimnastyce, wykonujemy ćwiczenia mające na celu skorygowanie wad postawy.

Do podstawowych zalicza się:
• ćwiczenia oddechowe - plecy okrągłe, skoliozy,
• ćwiczenia mięśni grzbietu i pośladków - plecy okrągłe, odstające łopatki,
• ćwiczenia mięśni brzucha - zwiększona lordoza,
• ćwiczenia korygujące ustawienie miednicy - zwiększona lordoza,
• ćwiczenia antygrawitacyjne; czynne prostowanie i rozciąganie kręgosłupa - zwiększona lordoza, plecy okrągłe, odstające łopatki, skoliozy,
• ćwiczenia stóp - płaskostopie podłużne, poprzeczne i halluksy.

Drodzy Rodzice!

Pamiętajmy, że wady postawy same nie znikają, nie leczone utrwalają się o pogłębiają doprowadzając do poważnych zaburzeń w sylwetce i zdrowiu dziecka.

Najważniejszą i priorytetową sprawą jest dostarczenie dzieciom RUCHU, a więc spacery, bieganie, jazda na rowerze, pływanie...

Od najmłodszych lat wyrabiajmy u dzieci nawyk utrzymania prawidłowej postawy.

Ograniczcie długie przesiadywanie dziecka przed telewizorem czy komputerem, wspaniałe są gry planszowe...

Obserwujcie sylwetkę dziecka, a gdy zauważycie nawet najdrobniejsze niepokojące Was wady postawy zwróćcie się do specjalistów.

Zwróćcie uwagę na dobór obuwia - podeszwa buta powinna być elastyczna, a cholewka usztywniona, buty po starszym bracie nie wchodzą w grę.

W przypadku wad postawy umożliwcie i zachęcajcie do uczestniczenia w zajęciach gimnastyki korekcyjnej oraz wspólnie z dzieckiem ćwiczcie w domu.

KOREKCJA WAD POSTAWY TO PROCES BARDZO ŻMUDNY I PRZYNOSZĄCY EFEKTY TYLKO WTEDY, GDY ĆWICZENIA WYKONYWANE SA POPRAWNIE, BEZ POŚPIECHU I SYSTEMATYCZNIE.
MINI ATLAS ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH
Przykłady ćwiczeń
1
2
3
24 GODZINNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA WADOM POSTAWY

1. SEN - powinien trwać około 10 godzin, łóżko o twardym, nieuginającym się materacu, mała poduszka, sen na pleckach lub brzuszku.

2. GIMNASTYKA PORANNA - około 10 minut, ćwiczenia o charakterze RR, NN, T.

3. DROGA DO SZKOŁY - prawidłowe niesienie tornistra, plecaka na dwóch ramionach bez dużych obciążeń.

4. PRACA W SZKOLE:
- prawidłowe siedzenie przy odpowiednio dobranych ławkach i krzesełkach,
- w czasie przerw odpoczynek umysłowy w ruchu (spacerowanie),
- lekcje wychowania fizycznego, gimnastyki korekcyjnej, zajęcia an basenie.

5. ZAJĘCIA POZALEKCYJNE - udział w zajęciach sportowych, spacery i zabawy na świeżym powietrzu.

6. ODRABIANIE LEKCJI - zasady prawidłowego siedzenia, w trakcie odrabiania lekcji, nie leżenie przy czytaniu.

7. ODŻYWIANIE - spożywanie dużo owoców, warzyw, nabiału, ryb i chudego mięsa.

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH
1. Ćwiczenia na drabinkach:
- wahadełko
- krzesełko
- stoliczek
- gwiazdka

2. Pięcionoga:
- strzałka
- jaskółka
- ptaszek
- samolot
- pompki

3. Prawidłowa postawa (Dziewięcionoga):
- kostki
- kolana
- brzuszek
- barki
- łopatki
- głowa
- ręce wzdłuż tułowia
- uśmiech

4. Ćwiczenia stóp:
- maszyna
- wiatraczek
- karuzela
- brawo
TRZYMAJ PION !!!
Większość naszych problemów kręgosłupa zaczyna się w dzieciństwie. Ponad 80 % dzieci ma różne wady postawy. Najczęściej są to boczne skrzywienia kręgosłupa, plecy okrągłe lub wklęsłe.

Gdy dziecko jest jeszcze w brzuchu mamy, jego kręgosłup przypomina literę C. Po urodzeniu się prostuje. Jednak linia prosta, którą widzimy patrząc na plecy, to złudzenie. Gdybyśmy mogli spojrzeć na kręgosłup z boku, zauważymy, że ma kilka naturalnych krzywizn i przypomina dwie złączone litery S. Choć ten kształt przybiera już pod koniec pierwszego roku życia, ostateczną formę zyskuje około 18. Dzięki temu wady postawy można korygować nawet u nastolatków. Ale jeśli nie zrobi się tego w porę, dorosłemu będą dokuczały nawet bardzo poważne bóle kręgosłupa.

Co nęka kręgosłup?

Skolioza – skrzywienie boczne. Widocznym sygnałem skoliozy jest niesymetryczne ułożenie łopatek. Ta wada jest najczęstsza, powstaje w czasie najszybszego wzrostu, a więc między 6 a 24 miesiącem życia, następnie między 5 a 8 oraz 11 a 14 rokiem życia. Przyczyn skoliozy jest wiele: od wad wrodzonych kręgosłupa, złej budowy miednicy, nierównej długości nóg po złą postawę.

Lordoza – to wygięcie kręgosłupa ku przodowi w odcinku lędźwiowym. Plecy są wklęsłe, a brzuch wystający.


Kifoza – nadmierne wygięcie kręgosłupa ku tyłowi w odcinku piersiowym. Klatka piersiowa jest zapadnięta, a plecy są okrągłe.
ZRÓB TO DLA NIEGO!

Wady postawy mogą prowadzić do zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa, niewydolności układów krążenia, oddychania oraz złej pracy organów wewnętrznych. Dlatego też należy im zapobiegać:

• Uczęszczaj regularnie na zajęcia gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej

• Zażywaj ruchu - codziennie gimnastyka poranna oraz do wyboru: pływanie, marsz w terenie, jazda na rowerze, jazda na nartach

• Nie siedź godzinami przed telewizorem czy komputerem

• Trzymaj się prosto !!! podczas nauki, pracy i w trakcie zabawy

• Zadbaj o właściwą dietę, musi zawierać dużo wapnia i witaminy D, w codziennym jadłospisie musi się znaleźć: mleko, biały ser, masło, jogurty, ryby, jaja, warzywa i owoce oraz chude mięso. Dziecko powinno jadać 4 – 5 razy dziennie, nie zapomnij o drugim śniadaniu.

• Nie dopuszczaj do nadwagi

• Poproś rodziców o zorganizowanie „rosnącego” wraz z Tobą biurka i krzesła o regulowanej wysokości. Blat stołu powinien być kwadratowy lub prostokątny, a nie zaokrąglony. Zadbaj by tułów był oddalony od brzegu biurka 3 – 5 cm, a głowa nieznacznie pochylona. Przedramiona mają leżeć na blacie, ale łokcie powinny nieco wystawać poza jego brzeg. Ustaw monitor komputera na wprost twarzy, a nie z boku. Krzesło powinno mieć regulowaną wysokość, podpórki pod łokcie i oparcie wypukłe na odcinku lędźwiowym kręgosłupa, a wklęsłe – na piersiowym. Gdy siedzisz, stopy powinny opierać się o podłogę.

• Tornister noś zawsze na obu ramionach. Powinien mieć usztywniany tył i szerokie, regulowane szelki. Musi przylegać do pleców, a nie opierać się na pupie. Noś w nim tylko niezbędne rzeczy.